Srdce Pezinka | občianske združenie
Tu sa nachádzate:
  • Úvod
  • Blog
  • Viktória Tahotná: Ďakujeme, pán primátor

CHCETE DISKUTOVAŤ?

Ak chcete diskutovať, najskôr sa musíte prihlásiť.
Ak ešte nemáte založené konto, zaregistrujte sa.

Registráciou potvrdzujete súhlas s Kódexom diskutujúceho.

Ďakujeme, pán primátor

Cajla sa v naj­bližších mesia­coch dožije pre­miéry každodennej premávky nákladných áut, ktoré budú prepravovať drevoštiepku do kotolne na Severe. A tento stav bude odteraz na dlhé roky. Táto, pôvodne plynofikovaná kotolňa, bude prevádzkovateľom prerobená na spaľovanie drevoštiepky. Čo to bude znamenať pre obyvateľov Cajly?
V prvom rade to, že bola vybraná ako jediná vyhovujúca prepravná trasa cesta vedúca naprieč celou Cajlou. Od križovatky pri futbalovom ihrisku, kde nákladiaky odbočia z cesty č. 503 na Cajlu a potom až po križovatku so Svätoplukovou ulicou, kde zabočia dole ku kotolni. Je to vraj jediná vhodná trasa, kadiaľ je možné kotolňu zásobovať. Z projektu rekonštrukcie kotolne vyplýva, že sa počíta s ročnou spotrebou 18.250 m3 suroviny. To predstavuje 5.475 ton drevoštiepky, ktorú bude potrebné previezť každý rok cez celú Cajlu! Koľko to bude nákladiakov?
Firma vo svojom zámere uvádza, že to bude cca 456 nákladných automobilov dĺžky 10m ročne, z toho v zimnom období štyri až šesť automobilov a v letnom jeden až dva denne. Krát dva, lebo sa predsa ešte musia aj vrátiť! Teda ročne niečo cez deväťsto jázd nákladiakov navyše oproti dnešnému stavu... A po miestnej komunikácii z každej strany lemovanej rodinnými domami.
Dá sa s tým ešte niečo urobiť? Mesto, ktoré kotolňu, ako aj celé tepelné hospodárstvo, prenajalo súkromnej spoločnosti, ktorá patrí do nadnárodného koncernu ENGIE, s projektom zmeny paliva v kotolni na Severe v pripomienkovom konaní súhlasilo. Aj „rekonštrukcia“ chodníka na Svätoplukovej, smerom ku kotolni, sa robila kvôli tomuto projektu, aby sa zvýšila bezpečnosť chodcov pred kamiónmi navážajúcimi drevoštiepku do kotolne. Bola to podmienka dopravákov v schvaľovacom konaní. Aké opatrenia pre zvýšenú bezpečnosť sa urobili na Cajle pozdĺž schválenej trasy?
Bolo vôbec nutné, aby sa kotolňa zásobovaná jedinou nikomu nezavadzajúcou a nikoho neobťažujúcou rúrou s plynom premenila na kotolňu závislú od nekončiaceho prúdu nákladiakov voziacich palivo? Alternatívou k drevoštiepke, keď už plyn nechceli, mohli byť napr. pelety, ktoré majú dvojnásobnú výhrevnosť. Ich použitie, ako paliva, by znamenalo zníženie nárokov na prepravu nákladiakmi o 50%.
Ak si zrátame emisie z nákladných áut, ktoré budú dennodenne prechádzať Cajlou a na druhú stranu postavíme „ušetrené“ emisie zo spaľovania fosílneho paliva (plyn), zistíme, že tento projekt nie je vo svojom súčte ekologický a šetrný k nášmu životnému prostrediu!
Argumenty za zmenu paliva v kotolni budú, že to bude pre obyvateľov výhodnejšie. Že to spoznajú na cene tepla. Možno. Cajlania to nespoznajú nijako! Oni teplo z tejto kotolne neodoberajú. Ich domáce kotolne zostanú naďalej napojené na „staromódny“ plyn. Iba im pribudnú pod oknami nákladné autá...
Nezostáva mi iné, len vyjadriť „poďakovanie“ hlavám, ktoré toto vymysleli a potichu úradne zmajstrovali.  V odbornom posudku znalca, ktorý bol vypracovaný skôr, ako projekt dostal zelenú, sa píše: „...trasa na dopravu štiepky vedie cez obývané zóny mesta Pezinka po pomerne úzkych cestách a voľba a plánovanie dopravy uskutočnené veľkými vozidlami môže vyvolať nevôľu a odpor ľudí bývajúcich v tejto zóne, ktorí budú rušení hlukom a premávkou.“ Už len toto konštatovanie znalca malo byť impulzom pre vedenie mesta, aby zorganizovalo verejnú diskusiu s obyvateľmi. Na čo máme mestský mesačník? Mesiace vopred mohla byť v Pezinčanovi informácia čo sa plánuje robiť a aké budú technické detaily zámeru. Občania, v tomto prípade Cajlania, mali byť detailne oboznámení s negatívami a rizikami projektu, ktorého benefitom pre nich je len hluk, prach a zvýšená premávka ťažkých nákladných áut. Popraskané domy, dopravné nehody, nedajbože tragédie, bude to, čo bude možno nasledovať.
Ďakujeme pán primátor!
Viktória Tahotná, poslankyňa MsZ za poslanecký klub Srdce Pezinka

Diskutujte:

Archív:
 
  • Diskusia

    Vitajte v našej diskusii.
    Ak chcete diskutovať, musíte sa prihlásiť. Na prihlásenie je potrebné mať založené konto.
    Konto si založíte vyplnením registračného formulára. Vo formulári si určíte preferované meno (nick), zadáte heslo, Vaše meno a Vašu emailovú adresu. Po odoslaní formulára Vám bude zaslaný potvrdzovací email. Po Vašom potvrdení registrácie Vás systém automaticky prihlási a môžete diskutovať

    Poznámka: Založením konta (registrovaním) potvrdíte súhlas s Kódexom diskutujúceho.

    Redakcia Srdce Pezinka