Srdce Pezinka | občianske združenie
Tu sa nachádzate:

Letné mesiace sú pre väčšinu ľudí najobľúbenejším obdobím v roku. Čas dovoleniek, teplé počasie, slnko, voda, prázdniny... Toto obdobie však prináša aj mnohé nástrahy, na ktoré v zápale radosti z blížiacej sa dovolenky či školského voľna zabúdame. Prečítajte si naše rady, ako si nepokaziť čas vášho voľna a na čo by ste si mali dávať pozor v týchto mesiacoch.

Slnečné žiarenie je pre vašu pokožku veľmi nebezpečné. Preto je v letných mesiacoch dôležité ešte viac dbať na to, aby ste predišli možným následkom, ktoré môžu byť aj životunebezpečné. Zabúdať na prevenciu a používanie vhodných ochranných prostriedkov sa nevypláca a predídete tiež mnohým náhlym nepríjemnostiam. Príliš dlhý pobyt na ostrom slnku spôsobuje okrem možného úpalu tiež riziko vzniku rakoviny kože, preto je potrebné chrániť nielen hlavu rôznymi pokrývkami, ale aj telo opaľovacím krémom s vhodným ochranným UV faktorom.

Výšku UV faktora si zvoľte podľa svojho fototypu, zdravotného stavu a pokožky. Ďalší výber je podľa miesta a ročnej doby použitia. Ak vás trápia slnečné alergie a iné kožné choroby, určite siahnite po najvyššom ochrannom faktore.

Toľko omieľaná téma, napriek tomu na dostatočný prísun tekutín mnohí zabúdajú. Voda je nevyhnutná pre život a udržiavanie hydratácie dôležitej pre fyzický a duševný výkon. Ľudské telo je vo veľkej miere tvorené vodou. Denné straty vody z nášho tela predstavujú približne dva a pol litra denne a treba ich dopĺňať. Dehydratácia môže spôsobovať bolesti hlavy, únavu a stratu koncentrácie. Detský organizmus stráca potením veľa vody v snahe udržať si telesnú teplotu. Nedostatočný príjem vody môže viesť k prejedaniu, lebo pocit hladu môže byť spôsobený dehydratáciou.

Dospelým osobám sa odporúča piť aspoň 3 litre tekutín denne. S pitím to však tiež nepreháňajte. I keď to vyzerá, že čím viac vody vypijeme, tým lepšie, nie je to tak. Nebezpečná je nárazová konzumácia. Ak vypijeme jednorazovo priveľa tekutín, spôsobíme si prevodnenie organizmu, ktoré preťažuje obličky, srdce a ďalšie orgány. Nedostatočný príjem tekutín v priebehu dňa určite nedoháňajte večer vypitím troch litrov naraz.

Dlho sa tešíte na dovolenku, no počas nej utrpíte úraz. Náklady na zdravotnú starostlivosť sa môžu vyšplhať do astronomických výšok. Stovky eur za ošetrenie či tisícky za chirurgický zákrok predstavujú poriadny škrt v dovolenkovom rozpočte. Z niečoho, na čo sa tešíte celý rok, sa môže razom stať nočná mora, ktorá vás dokáže zruinovať. Preto netreba zabúdať na vhodné poistenie zdravotných nákladov v zahraničí. Pár eur navyše k dovolenkovým výdajom za poistku vám tak môže zachrániť pokojný spánok a vážne finančné problémy.

Kvôli poisteniu dnes už nemusíte ísť osobne do poisťovne. Je možné poistiť sa aj cez internet. Pri výbere pois­tky sa informujte o výške krytia jednotlivých rizík. Okrem zdravotných nákladov sa môžete pripoistiť aj pre prípad krádeže majetku, meškaniu odletu či zodpovednosti za škodu.

Letné dni prinášajú okrem iného aj zvýšené riziko otráv jedlom. Baktériám sa dobre darí v teple a vlhku, v lete sa rýchlo množia a ohrozujú zdravie. K najrizikovejším potravinám, ktoré v lete spôsobujú ťažkosti, patria najmä vajíčka, mäso, majonézy, krémové zákusky, paštéty či omáčky. Otrava jedlom sa prejavuje najmä hnačkami, zvracaním, pocitom nevoľnosti, ale tiež horúčkami, závratmi, žalúdočnými kŕčmi, bolesťami hlavy, dokonca aj problematickým videním. V lete začína tiež hubárska sezóna, a preto treba dbať aj na správnu kontrolu nazbieraných húb. Konzumácia jedovatých húb môže spôsobiť vážne poškodenie pečene, dokonca aj smrť.

Potraviny náchylné na nákazu je vhodné prevážať v chladiacich boxoch či taškách a do nákupného vozíka si ich dávajte až tesne pred platením. Pozorne sledujte dátum spotreby na potravinách. Konzumujte ich čo najčerstvejšie. Pri podozrení na otravu jedlom sa pokúste vyvolať zvracanie, odpočívajte a pite veľa tekutín. Ak ťažkosti pretrvávajú, neváhajte vyhľadať čo najskôr lekára.

Spoplatňovanie diaľnic a ciest I. triedy nie je v Európe nič nové. Každá krajina má vlastnú stratégiu, najčastejšie sa tak deje formou diaľničných známok, elektronického mýta alebo ich kombináciou v závislosti od kategórie vozidla. Každý členský štát má právo rozhodnúť, či vôbec bude vyberať cestné poplatky, ako ich bude účtovať a za aké vozidlá. No situácia sa môže rapídne zmeniť. V súčasnosti využívajú európske krajiny na spoplatnenie ciest diaľničné nálepky a elektronické mýto, prípadne ich kombináciu. Spravidla sú známky týždenné alebo desaťdňové, mesačné a ročné. Druhým spôsobom spoplatnenia sú mýtne brány, pričom vodič platí na konci prejdeného úseku buď v hotovosti, alebo kreditnou kartou.

Odporúčame neriskovať prejazd spoplatnenými úsekmi bez úhrady diaľničnej nálepky či mýta. Pokuty za ich nezaplatenie sa môžu pohybovať v stovkách, v správnom konaní až tisíckach eur v závislosti od krajiny, ktorou prechádzate. Taktiež odporúčame vopred si zistiť spôsoby úhrady a miesta, kde je možné takúto úhradu vykonať či zakúpiť diaľničnú známku.

Nadmerné slnenie skrýva aj ďalšie skryté nebezpečenstvo – úpal. Môžeme mu predísť, ak sa budeme držať zásad správneho pobytu na slnku. Okrem úpalu sa môže pridružiť aj prehriatie organizmu. Tomu nemusí predchádzať len dlhodobý pobyt na silnom slnku. Vzniká, aj keď sa v organizme nahromadí veľké množstvo tepla a naše prirodzené klimatické zariadenie – potné žľazy vypovedia službu a prostredníctvom potu nedokáže organizmus odovzdávať okoliu dostatok tepla. V takomto prípade sa telesná teplota neúmerne zvyšuje a priamo alebo nepriamo môže spôsobiť škody v bunkách i orgánoch.

Ako poskytnúť prvú pomoc pri úpale? Postihnutého úpalom okamžite premiestnite na chladnejšie, tienisté miesto a tam ho uložte tak, aby hlava bola trochu vyvýšená. Uvoľnite mu odev, tesné kusy odevu vyzlečte. Ak je pri vedomí, nahraďťe mu straty tekutín hojným podávaním nápojov. Najvhodnejšia je čistá voda alebo riedený čaj. Nikdy mu nepodávajte alkohol alebo kávu! Ak je v bezvedomí, nesnažte sa za každú cenu vpraviť doň tekutinu, mohlo by sa stať, že sa dostane do dýchacích ciest.

Riziko bodnutia hmyzom či kliešťom na tele je v lete vyššie ako kedykoľvek inokedy. Bodavý hmyz, akým sú včely, osy, sršne, prípadne niektoré mravce, môžu vážne poškodiť zdravie človeka. Pri bodnutí zanechávajú v organizme jed, ktorý môže u niektorých ľudí – precitlivených (alergických) na tento jed – vyvolať závažnú celkovú alergickú reakciu, ktorá sa svojím rozsahom znásobuje po opakovanom bodnutí. Kliešť si zase nájde malé miesto, kde sa prisaje, a môže vám spôsobiť kliešťovú encefalitídu či lymfatickú boreliózu.

Pri lokálnej reakcii je vhodné čo najskôr odstrániť žihadlo pinzetou, ak je prítomné v rane; na miesto opuchu priložiť ľadový obklad a pri výraznom svrbení potrieť protialergickým prípravkom s obsahom antihistaminík. Pri odstraňovaní kliešťa je vhodné použiť pinzetu, určite nie iba holé ruky. Najvhodnejším spôsobom odstránenia kliešťa je jeho rozkývanie. Určite však pri tomto úkone nepoužívajte olej či masť, pretože môžete u kliešťa vyvolať  dusenie. To  spôsobuje, že začne do rany vylučovať sliny, ktoré môžu obsahovať rôzne patogénne mikroorganizmy, ako vírusy, baktérie, spirochéty a parazitické prvoky, čím sa zvyšuje riziko infekcie.