Srdce Pezinka | občianske združenie
Tu sa nachádzate:

Dedoles z Pezinka skrášľuje svet

V našom meste nepochybne vyrástlo veľa mladých ľudí, na ktorých môže byť Pezinok pyšný. Sú to tí, ktorým nespadlo všetko z neba, ale rozhodli sa ísť odvážne za svojimi cieľmi a popritom šíria okolo seba pozitívnu energiu. Jaro Satori, vlastným menom Jaroslav Chrapko, je určite jedným z nich. Myslím si, že každý, kto ho osobne pozná, by to len potvrdil. A ak ho nepoznáte, rada vás s ním v najsledujúcich riadkoch zoznámim.

Odvaha riskovať a viera v seba samého ho dostali tam, kde je dnes, a posúvajú ho ďalej. Jaro je 25-ročný chalan z Pezinka a je zakladateľom a prevádzkovateľom internetového obchodu dedoles.sk, prostredníctvom ktorého si môžete zakúpiť jedinečné tričká s 3D potlačou, ktoré sú vyrobené z ekologických materiálov a ručne farbené organickými farbami. Škálu produktov, ako aj svojich aktivít, neustále rozširuje. Dedoles však nie je len obchod. Dedoles má srdce a filozofiu.  Viac už ale nechám prezradiť samotného zakladateľa.

Predstav nám Dedoles. Čo pre teba znamená?

Dedoles je dielo, ktoré spolu so šikovným tímom ľudí tvoríme. Je to spôsob, ako realizujem svoju tvorivú energiu. Chcel som byť umelec, no nedostal som správne talenty. Poctivo vedený biznis s filozofiou a víziou je niečo ako umelecké dielo. Najskôr vznikne nejaká predstava, ktorú potom činmi realizujeme. Rovnako ako umelci, len namiesto štetca či gitary mám excely, myšlienkové mapy a finančné plány (smiech).

Čo predchádzalo vzniku Dedolesa a čo ťa k „nemu“ priviedlo?

Počas strednej sa vo mne prebudil záujem o duchovno, začal som čítať knihy duchovných učiteľov, uveril som, že človek má v sebe obrovskú silu a je len na ňom, ako ju využije a nasmeruje. Osvojil som si nové presvedčenia, ako napríklad, že sa nikdy nevzdám a dostanem sa z hocijakej situácie. Išiel som na vysokú, kde som dlho nevydržal, potom som bol chvíľu realitným maklérom, ale ani to nebolo pre mňa to pravé. Túžil som vybudovať niečo vlastné.

Kedy si vycítil, že prišla tá správna príležitosť alebo nastal nejaký konkrétny zlomový okamih?

Videl som jasnú príležitosť na nete. Napadlo ma spraviť e-shop, ale nemal som úplne konkrétnu predstavu. Začal som sa zaujímať o start up projekty, stretávať sa s dizajnérmi a inými zaujímavými ľuďmi. Zlomový okamih prišiel sám od seba. Na dovolenke v Grécku som objavil stánok s tričkami The Mountain a všetky som chcel. Mali však len jedno v mojej veľkosti, tak som kúpil aspoň to. Vtedy som si povedal, že toto musím priniesť na Slovensko. Po návrate z dovolenky som začal zisťovať záujem prostredníctvom Facebooku, vytvoril som fan page, ktorá bola niečo ako predzvesť e-shopu.

A čo názov, prečo práve Dedoles?

Hľadal som niečo špeciálne, vypísal som si nekonečno rôznych spojení, ale nič ma nechytilo za srdce. Nechcel som, aby to boli iba „pekné tričká“ a podobne, malo to mať ducha. Inšpiráciu mi poslala príroda. Dedoles sa zrodil v lese nad Pezinkom, kde mi toto spojenie napadlo počas jednej prechádzky, a vedel som, že to je ono.

Aká je tvoja filozofia a filozofia celej firmy?

Ide mi o zodpovedné podnikanie. Chcem vytvárať PRIATEĽSKÚ firmu. Slovo priateľskú, prosím, zdôrazniť (úsmev). Je pre mňa dôležité, aby u mňa ľudia radi nakupovali aj pracovali. Taktiež sa snažím spolupodieľať na premene spoločnosti k lepšiemu. Aj ako jednotlivec, aj ako Dedoles. Zúčastňujeme sa napríklad projektu Zachraňujeme lesy. Vyrábame tričká, z ktorých 50% zisku z predaja ide na nákup a vysádzanie stromov. Mám rád prírodu, zvieratá, les je úžasné miesto.  V biznise a stratégii som sa oproti začiatku posunul, ale tieto priority a záujmy mi ostali. Biznis je vlastne takým zrkadlom života (smiech).

Kde je Dedoles dnes?

Sme najväčším distribútorom produktov The Mountain na Slovensku a v Českej republike. Mojou víziou je preraziť aj v Rakúsku a Nemecku a neskôr vytvoriť celoeurópsku sieť. Rozšírili sme sortiment, už u nás nenájdete iba tričká, ale aj iné eko vecičky. Okrem e-shopu sme zriadili napríklad aj „Pozitívne spravodajstvo“ na Facebooku, ktoré ľuďom prináša radosť a žiadne negatívne správy.

Urobil si na ceste za svojím cieľom nejaké chyby, ktoré si vyčítaš?

Pochopil som, že je pravda, čo sa hovorí, že nie je dôležité, ktoré príležitosti si využil, ale ktoré si nevyužil, keď si mohol. V tomto som nejaké chyby na začiatku podnikania urobil a tým som možno cestu k úspechu Dedolesa spomalil, ale, našťastie, som sa spamätal.

Čo myslíš, čím by si mohol byť inšpiráciou pre iných, bez akých vlastností by si sa nezaobišiel a čo by si odkázal tým, ktorí majú nejaký sen, ale strach ich brzdí v jeho realizácii?

Neviem, či to je práve inšpiratívna vlastnosť, ale u mňa je to odvaha hraničiaca s hlúposťou (smiech). Nie som ani úplne disciplinovaný človek, no mám v hlave takého kritika, ktorý ma vie nasmerovať. Veril som, že cestu k cieľu nájdem. Treba mať odvahu stanoviť si veľké ciele, aj keď sa na začiatku zdajú nereálne. Život nám dáva výzvy a tie musíme prekonávať, či už vo vzťahoch, alebo v biznise.

Barbora Dubničková

V Pezinku 21. apríla 2015